آلومینیوم از جمه فلزاتی محسوب می شود که قابلیت شکل دهی و فرم پذیری بالایی دارد. انواع آلیاژهای آلومینیوم را می توان با فرآیندهای مختلف شکل دهی اعم از فورج، نورد، اکستروژن، رولینگ و ... شکل داد و حتی تولید ضخامت های بسیار نازک زرورق امکان پذیر است.

این خاصیت همواره با خواص استحکام و مقاومت به خوردگی باعث کاربرد بسیار ویژه این فلز گشته است. آلومینیوم بهترین قابلیت شکل دهی و انعطاف پذیری را دارد. برای مثال از طریق فرآیند اکستروژن می توان انواع پروفیل توخالی، توپر، خمکاری شده و انواع طرحها و شکلهای پیچیده را با دقت بسیار بالا تولید کرد. تولید شکلهای ویژه خاص، پانلهای تخت منحنی شکل و انواع طرحهای دیگر از طریق رولینگ آلومینیوم امکان پذیر است.


آلومینیوم به دلیل استحکام بالا و قابلیت تبدیل به شکلهای پیچیده برای طراحی پنجره های دو جداره پیشرفته و ترمال بریک (Thermal break) با کیفیت بسیار بالا در این صنعت جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. همان طور که گفته شد قابلیت شکل دهی آسان این فلز تولید انواع طرحهای تزئینی و دکوراتیو را ممکن ساخته است.


انواع سقف های کاذب، انواع پارتیشن ها و اجزاء جداکننده داخلی مثالهایی از قابلیت های ویژه این فلز در طراحی و ساخت می باشد، ضمن آنکه سبکی و جابجایی آسان این وسایل و تجهیزات باعث کاهش احتمال خطر سقوط آنها در سوانح و اتفاقات گشته است و تمایل مصرف کننده به استفاده از این تجهیزات را افزایش داده است. علاوه بر مسائل فوق، زیبایی و دوام بالای این فلز باعث شده که تولید اجزاء و ترکیبات جذاب و دیدن در طرحها و رنگهای مختلف را از آن ممکن شود و سلیقه هر بیننده باذوق را ارضا کند. در مکانهایی که نیاز به ایمنی بالایی وجود دارد، قابهای آلومینیومی با طراحی خاص در ساخت پنجره های ضد گلوله و ضد انفجار به کار می روند و در مواقعی که از شیشه هایی با وزن سنگین استفاده می شود برای کاهش وزن کل، قاب آلومینیومی سبک، مناسبترین انتخاب محسوب می شود